luftzugluftzug

07/03/2012
KlangPlastik
3 Eingänge des Hauptbahnhofs Darmstadt

3 Kompositionen:
Johannes S. Sistermanns 2012

3. - 31. Juli 2012

Architektur Sommer Darmstadt
Intern. Musikinstitut Darmstadt
Mit Unterstützung von
JM AudioDesign

Rahmenprogramm 'A House Full of Music' Museum Mathildenhöhe Darmstadt 2012

Pressedossier
SoundPlastic
3 Entrances of the main Railway Station in Darmstadt

3 Compositions:
Johannes S. Sistermanns 2012

3 - 31 July 2012

Architektur Sommer Darmstadt
Intern. Musikinstitut Darmstadt
Supported by
JM AudioDesign

Rahmenprogramm 'A House Full of Music' Museum Mathildenhöhe Darmstadt 2012

Pressedossier

+++*DB Glasdach, Eisenträger und Stahlkonstruktion wird ResonanzRaum*++++++*Glass roof, iron beams and steel construction of the railway station become resonance space*+++Diese Bestandteile der Eingänge des Darmstädter Hauptbahnhofs werden zu akustischen Schwingungsempfängern. Mittels z. T. unsichtbar montierter Flächenmembranen, sogenannten Wavern der Firma JM AudioDesign aus Fürth/Odenwald, werden sie zum Resonanzraum seiner Kompositionen. Als akustisches Material hierfür dient ihm eine Klavier-/Stimmimprovisation, die er 1983 im Beisein von Cage anlässlich dessen 70. Geburtstags im Kölner Stollwerk uraufführte sowie Geräusche von Zügen, die Sistermanns selbst aufgenommen und verarbeitet hat: Die Klänge einer Stahlbrücke in Lower Manhattan, die beim Überfahren ihren brutalen Eisenklang über 100 Meter nach unten bis auf die Straßenoberfläche abstrahlt und damit den sie umgebenden öffentlichen Raum akustisch dominiert. Das Brausen eines Kohle transportierenden Zugs im südaustralischen Outback, der mit 161 Waggons und mehr als drei Kilometer Länge durch die menschenleere Nacht der Sandwüste fährt. Und die Tonkulisse des in die Endstation Shibuya einfahrenden Zugs inklusive der Stationsansagen der Tokyoter U-Bahn.These components in the entrances to the main railway station in Darmstadt become acoustic vibration receivers. By means of partly invisible surface membranes, so-called Wavers made by the firm of JM AutoDesign in Fürth/Odenwald, they become the resonance space of his compositions. A piano/voice improvisation, which he first performed in the Cologne Stollwerk in the presence of Cage on the occasion of the latter’s 70th birthday serve him as acoustic material for this, together with the noises of trains, which Sistermanns himself recorded and processed: the sounds of a steel bridge in Lower Manhattan, which, when a train crosses it, gives off its brutal iron sound over 100 meters downwards to the surface of the street and thus dominates acoustically the public space around. The roar of a train transporting coal across the Southern Australian outback, driving through the night of the sandy desert empty of people with 161 wagons and more than three kilometres long. And the sound scenery of a train entering the Shibuya terminal, including the station announcements of the Tokyo underground.

[Translation © John Adrian Hannah]

pictures

Videos